Ayurveda, waar te beginnen?

Brenda Korsten
Brenda Korsten

Ayurveda zorgt ervoor dat jij jezelf beter leert kennen en dat je gaat ontdekken wat voor jouw body-mind type wel en niet werkt. Zodra je in de wondere wereld van Ayurveda stapt en leert wat goed is voor jezelf, kun je dit niet meer negeren. Ondanks de simpelheid van Ayurveda, voelt het vaak als een grote stap om dit te gaan toepassen in je leven. Ik wil je laten zien dat je Ayurveda te aller tijde kunt toepassen en ermee kan starten. Je kunt zelfs direct starten met het toepassen van Ayurveda zonder dat jij je mind-body weet!
In dit artikel wil ik je meenemen in 3 stappen die jij direct kunt toepassen.

Stap 1: Opposites balance

Ayurveda gaat uit van het principe ‘like increases like’ en ‘opposites balance’. Hiermee wordt bedoeld dat als je het koud hebt, je kiest voor een verwarmende drank in plaats van een drankje uit de koelkast of dat je warmere kleding aantrekt. Als je het erg warm hebt, dan is het beter om geen voeding te eten dat chilipepers bevat en vermijd je de zon. Hierdoor wordt je lichaam nog warmer en zul je ook last krijgen van deze hitte. Als je last hebt van een droge huid, dan breng je vocht aan. Dit kan door olie toe te voegen aan je voeding of te smeren op je lichaam (abhyanga). Voel je je zwaar, eet dan lichte voeding en eet minder. Vermijd dan zwaar en vettig voedsel, deze zorgen voor meer zwaarte. 

Het is goed om te weten welke opposites er zijn om je klachten te balanceren:

  1. Zwaar/Licht
  2. Bot/Scherp
  3. Koud/Warm
  4. Olieachtig/Droog
  5. Glad/Ruw
  6. Compact/Vloeiend
  7. Zacht/Hard
  8. Stilstaand/Bewegend
  9. Grof/Subtiel
  10. Troebel/Helder

Stap 2: Je eetmomenten

Tegenwoordig is er vaak afleiding tijdens het eten. Je wordt afgeleid door je telefoon, de tv, een boek of je eet snel, omdat je weinig tijd hebt. Door deze afleiding wordt je spijsverteringsvuur en zenuwstelsel verstoord. Hierdoor loop je het risico dat je voeding niet optimaal verteerd wordt en dit kan weer leiden tot allerlei klachten als onrustige darmen, opgeblazen gevoel, gasvorming en constipatie. De volgende tips zullen er voor zorgen dat je kalm en in het moment geniet van je eetmoment. 

  1. Kauw goed op je eten. Stukken voeding worden minder goed verteerd door het lichaam;
  2. Eet langzaam en geniet van je maaltijd;
  3. Vul je maag met een derde voedsel, een derde met vloeistof en een derde laat je leeg;
  4. Wees dankbaar voor je maaltijd. Het maakt je gelukkig en zorgt ervoor dat je in het moment bent;
  5. Eet je maaltijd zittend zonder afleiding van een telefoon, tv of lezen;
  6. Proef je eten en focus je mind op de smaken die je ervaart;
  7. Drink heet water door de dag heen om je spijsverteringsvuur op te stoken en voorkom hiermee ophoping van gifstoffen (Ama). Drink niet meer dan drie kruidenthees op 1 dag; 
  8.  Oefen mindful eten en stop met eten bij de eerste boer. Dit is het teken dat je lichaam genoeg voedsel heeft gehad;
  9. Blijf nog even zitten en relaxen voor vijf minuten nadat je je maaltijd hebt gegeten en maak daarna nog een korte wandeling.

Stap 3: Voedselcombinatie regels

Ayurveda raadt bepaalde voedselcombinaties af, omdat deze het spijsverteringsvuur negatief beïnvloeden. Hierdoor kunnen gifstoffen (Ama) ontstaan die zich opslaan in het lichaam en (zelfs tot) jaren later kunnen zorgen voor ziektes. De volgende combinaties dien je zoveel mogelijk te vermijden:

  • Melk en yoghurt in grote hoeveelheden;
  • Natte, groene bladgroenten (zoals spinazie) of salades in grote hoeveelheden;
  • Ingemaakte of gefermenteerde voeding in grote hoeveelheden
  • Honing niet verwarmen boven de 40 graden Celsius;
  • Eet niet meer dan één bron van eiwitten per maaltijd;
  • Geen melk met vis mengen;
  • Eet fruit een half uur voor of twee uur na de maaltijd;
  • Eet geen ijs, yoghurt of kaas ’s avonds;
  • Eet geen zoete en olieachtige voeding ’s avonds;
  • Eet geen zware zoetigheden en voeding in de ochtend;
  • Eet geen zure, zoute of scherpe dingen in de middag.

Waarschijnlijk zul je nu denken: ‘Hoe zit het met mijn yoghurt met fruit als ontbijt?’. Vanuit Ayurveda wordt dit niet gezien als een gezond ontbijt. Op het moment dat je een sterk spijsverteringsvuur hebt, dan zal je minder last hebben van bovenstaande combinaties. Echter door de jaren heen kan het zijn dat je spijsverteringsvuur zwakker wordt. Wanneer je last hebt van spijsverteringsklachten dan kan Ayurveda jou redden hiervan. 

Samengevat geeft je lichaam precies aan wat het nodig heeft als jij ernaar luistert. Voelt je lichaam heet, koud, droog of scherp? Doe het tegenovergestelde om je lichaam te balanceren. Geef daarnaast je lichaam en je mind alle rust om je maaltijden in dankbaarheid te mogen eten en verteren. En als laatste, stel je maaltijden zo samen dat je gezonde combinaties hebt. 

Wil jij meer duiding krijgen van je bestaande symptomen, neem dan contact op met één van onze experts.

Over Brenda Korsten

Brenda is  Ayurvedisch leefstijl- en voedingscoach. Al jaren doe zij niets liever dan zich bezighouden met Ayurveda en hoe dit mijn balans, als ook de balans van anderen, creëert en behoudt. Daarbinnen richt zij zich specifiek op voeding en de menstruatiecyclus van vrouwen. De juiste passende voeding kan bij jou zorgen voor meer rust, zachtheid en verlichting. Meer weten? Kijk dan even op haar Instagram pagina @brenda.korsten. 

Ook interessant...

Dag snottebellen

Met het koudere weer op komst wil ik je graag wat tips geven om eerder gedag te zeggen tegen de snottebellen van onze kinderen. Onder andere met wat DIY recepten geven om de ojas van jouw kind(eren) te ondersteunen en algemene tips.

Join us

ILA herfst Reset

Start 5 oktober * 3 daagse begeleide reset