Verhogen van prana

Taylie Hu
Taylie Hu

Conscious Mudi

Levensenergie ademhaling

  1. Ga comfortabel zitten met de wervelkolom recht (rug recht) van stuit tot kruin in een stoel of lotuspositie op de vloer.
  2. Sluit je ogen en word je bewust van je eigen adem. Breng je aandacht op je ademhaling, kijk waar de adem in het lichaam voelbaar is.
  3. Adem diep in via de neus en adem dan hoorbaar lang uit via de mond. Herhaal, laat als het lucht uit je longen komen.
  4. Probeer spanning in het lichaam los te laten bij elke uitademing. 
  5. Breng de aandacht telkens terug naar je ademhaling. Let op hoe je natuurlijk ademt. Probeer de ademhaling niet te veranderen. 
  6. Voel hoe je ribbenkast uitzet als je longen zich met lucht vullen, en hoe je borst en schouders naar beneden zakken als je uitademt. 
  7. Blijf op de ademhaling letten. Je kunt opmerken dat de ademhaling is vertraagd. Blijf ademen en adem alle lucht in de longen volledig uit voordat je opnieuw inademt. 
  8. Probeer de ruimte tussen de in- en uitademing te vergroten. Adem in 4 tellen, hou vast 4 tellen, adem uit 6 tellen. 

Zoals je ziet, hoeft het helemaal geen uitgebreide oefening te zijn. Het enige wat je nodig hebt, is paar minuten van jouw dag, om je te verbinden met je ademhaling en weer dichter bij jezelf te komen. 


Inchecken bij jezelf

Regelmatig inchecken bij jezelf zorgt voor ankermomenten op een dag. De verbinding met je ademhaling is de verbinding met jezelf. Prana is namelijk jouw levensadem, en regelt alles wat te maken heeft met de geest en emoties. Het bevindt zich in de hypothalamus van de hersenen en stuurt signalen naar zowel het sympatische als het parasympatische zenuwstelsel, als ook intercostale spieren en het middenrif. Volgens Ayurveda wordt de ziel weerspiegeld in de adem. Hoe dieper jouw ademhaling, hoe meer jij je kunt verbinden met jouw ware aarde. De ruimte van absolute stilte tussen de in- en uitademing is meditatie. Tekenen van gezonde prana zijn onder andere enthousiasme, levenskracht, creativiteit, aanpassingsvermogen, energie en motivatie. 

Laat de energie vrij stromen door het lichaam, heb een open hart om het te ervaren. In harmonie met jezelf zijn, betekent jouw authentieke zelf kunnen zijn, het kunnen luisteren naar jouw intuïtie, het kunnen volgen van jouw hart en jouw kwaliteiten kunt inzetten en benutten. Wie in harmonie met zichzelf leeft ontplooit moeiteloos zijn ware potentieel. 

Jouw meest waardevolle medicijn voor een gelukkig en gezond leven, ligt dus ook in het leren luisteren naar jouw lichaam en hart. Je gelukkig voelen, lekker in je vel zitten en je energiek en vitaal voelen, is net als thuiskomen bij jouw ware aard. 

Over Taylie & Conscious Mudi 

Taylie is psycholoog en Ayurvedisch therapeut, oprichtster van Conscious Mudi. In haar praktijk heeft ze al meer dan tientallen mensen succesvol mogen helpen met onder andere spijsverteringsklachten, zelfbeeld en moeilijke ouder kind relatie. Taylie biedt trajecten aan waarin ze de yoga, ayurveda en psychologie met elkaar combineert om jou zo veerkrachtig te maken. Neem een kijkje op haar website.

Ook interessant...

Dag snottebellen

Met het koudere weer op komst wil ik je graag wat tips geven om eerder gedag te zeggen tegen de snottebellen van onze kinderen. Onder andere met wat DIY recepten geven om de ojas van jouw kind(eren) te ondersteunen en algemene tips.

Join us

ILA herfst Reset

Start 5 oktober * 3 daagse begeleide reset