Yoga voor Vata

Nicole van Kempen
Nicole van Kempen

By Veda

Vata types zijn vaak onrustig, gevoelig voor stress, hebben moeite met stilzitten en kunnen typische Vata-klachten ervaren zoals een droge huid, constipatie of een opgeblazen gevoel. Vata is het dosha dat dominant is in de herfst en is gekoppeld aan de elementen wind en ruimte. Yoga voor Vata richt zich op het in balans brengen van deze elementen en de daaraan gekoppelde kwaliteiten.

Voor Vata zijn grounding en stabiliteit erg belangrijk en dat creëren we door meer van het aarde elementtoe te voegen. Hoe meer je lichaam contact maakt met de vloer hoe beter en probeer in houdingen vooral te focussen op de lichaamsdelen die contact maken met de vloer. Richt ook je ogen zoveel mogelijk op de vloer of op je yogamat voor een extra grounding effect. De droogte van Vata kunnen we in balans brengen door extra ‘juiciness’ toe te voegen door te werken met het water element in vloeiende cirkelende bewegingen. Deze serie van 5 yogahoudingen helpt je om jouw Vata in balans te brengen! Blijf 5 tot 10 ademhalingen in elke houding of zoveel langer als goed voelt voor jou. 


Childspose

Start op handen en knieën met je knieën onder je heupen en je handen onder je schouders. Breng dan je grote tenen naar elkaar toe en laat je heupen richting je hielen zakken voor childspose. Je kan je billen eventueel ondersteunen met een kussen of bolster. Loop je handen wat verder van je vandaan voor meer stretch in je rug en schouders of plaats ze als een kussentje op elkaar onder je voorhoofd. Rol je voorhoofd heel zachtjes van links naar rechts om een onrustige Vata-mind te kalmeren. Voel hoe je voeten en onderbenen contact maken met de vloer en hoe je de zwaartekracht je op je elke uitademing meer richting je yogamat laat zakken.

 

 

 

Staande vooroverbuiging

Kom vanuit Childspose terug op handen en knieën. Krul je tenen in de mat, lift je heupen en knieën en wandel in slow motion je voeten richting je handen voor een staande vooroverbuiging. Voel beide voeten stevig in de mat en buig eventueel je knieën zodat je je bovenlichaam op je benen kan rusten. Laat je handen zakken richting de vloer en voel de stretch in de achterkant van je bovenbenen. Deze houding masseert je spijsverteringsorganen, brengt je aandacht naar binnen en kalmeert je mind. Blijf niet te lang in deze houding als je een hoge bloeddruk hebt en hou je rug zo recht mogelijk bij rugklachten.

 

 

Yogi Squad

Vanuit de staande vooroverbuiging plaats je je voeten wat wijder op de mat. Buig dan heel langzaam je knieën en laat je billen richting de vloer zakken voor de Yogi Squad oftewel Malasana. Een ideale houding als je last hebt van constipatie, om de natuurlijke neergaande beweging van Vata te stimuleren. Als je hielen niet op de vloer komen kan je daar een blok op opgerolde deken onder plaatsen en ook je billen kan je eventueel ondersteunen met een bolster, blok of kussen. 

 

 

 

Butterfly

Laat je billen vanuit de Yogi Squad dan helemaal naar de vloer zakken. Laat je knieën naar buiten vallen en plaats je voeten met de voetzolen tegen elkaar in de Butterfly pose. Gebruik dit moment om jezelf een fijne voetmassage te geven of buig voorover om je aandacht naar binnen te brengen en meer stretch te voelen in je heupen en de binnenkant van je bovenbenen.

 

 


Air release

Gebruik je handen om je knieën in butterfly pose weer omhoog en naar elkaar toe te brengen. Plaats je handen dan in je knieholtes en rol jezelf heel langzaam op je rug. Zet allebei je voeten met de voetzolen op de vloer en breng dan je rechterknie naar je toe. Trek je knie richting je borst en maak hel langzaam kleine cirkels met je knie om de rechterkant van je buik een massage te geven. Een fijne houding als je last hebt van een opgeblazen gevoel of winderigheid. Na een paar rondes breng je je knie tot stilstand en maak je in slow motion cirkelende bewegingen met je enkel. Maak je beweging heel zacht en vloeiend en wissel dan van kant. Als je ook je linkerbeen hebt gedaan strek je allebei je benen uit en breng je je armen naast je lichaam voor een paar ademhalingen in Savasana.

 

 

Over Nicole & BY VEDA

Nicole is holistic health coach, yogateacher en founder van BY VEDA. Hèt online Yoga & Ayurveda platform met lessen die zijn ingedeeld naar de verschillende Ayurvedische doshas. Van Slow Flow en Yin Yoga, tot Yoga Nidra, meditaties, ademhalingsoefeningen en Ayurveda Talks. Alle lessen zijn ingedeeld in de naar de verschillende Ayurvedische doshas.  Zodat jij op elk moment van de dag precies kan kiezen voor wat jij nodig hebt! Met de kortingscode iloveayurveda krijg je 50% korting op de eerste maand van je membership. Dat betekent dat je voor €10 onbeperkt alle online lessen kan volgen èn elke week al je vragen kan stellen tijdens de live Q&A.

Join us

ILA herfst Reset

Start 5 oktober * 3 daagse begeleide reset